Syiling $1 Ringgit, 1st Series (Parliament) 1971-1986

Koleksi lengkap mengikut tahun keluaran syiling $1 Ringgit (Parliament) 1st series. Mula diperkenalkan oleh BNM pada 1 Mei 1971 dan ditamatkan cetakan selepas 1986

Keluaran 1971, 1980
*Tiada tempaan antara tahun 1972-1979
Keluaran 1981, 1982 
Keluaran 1984, 1985
* Tiada tempaan utk tahun 1983
Keluaran 1986

Cetakan Royal Mint Malaysia. Utk tahun 1971, sebanyak 500,000 unit dicetak di Royal Mint UK, selebihnya adalah cetakan Royal Mint Malaysia (dengan sedikit perbezaaan specifikasi)

Kesemua syiling 1st series berlatarbelakangkan Bangunan Parliament dgn bulan sabit dan bintang berbucu 14. Complete set 7pcs. UNC/BU

6 comments:

  1. genji stret kaler 0133882784March 27, 2011 at 10:23 PM

    nak tolak ke bro? gua xde lg ni...

    ReplyDelete
  2. aku ade ape sekeping tahun 1972 nak tgk? comtact kat blog aku.

    ReplyDelete
  3. 1972 tu syiling Penganugerahan Taraf Bandaraya Kuala Lumpur. Itu termasuk dlm kategori Syiling Kenangan Malaysia. Refer :: http://simpankemas.blogspot.com/2010/07/syiling-peringatan-1-ringgit-1969-1987.html

    ReplyDelete
  4. aku ade jugak. tapi tak ingt tahun brape. Brape dapat kalau nak tolak?

    ReplyDelete
  5. salam bang...ader lagi tak coin ini dalam simpanan bang?,jika amasih ada,pm harga pada saya...atau sms 0176505644

    ReplyDelete
  6. Salam, takda extra nak tolak
    simpan 2 set UNC/BU jer

    ReplyDelete